In de cursus psychodiagnostiek wordt uitgebreid aandacht besteed aan de methodiek en technieken die het psychodiagnostische proces kenmerken:
- psychodiagnostische redenering
- diagnostiek via het gesprek en de observatie
- gebruik van diverse klinisch psychologische tests
Concreter:
- intake doen
- onderzoeksgesprekken voeren en classificeren volgens DSM-IV
- onderzoek naar cognitieve functies (inclusief neuropsychologisch onderzoek)
- semi-gestructureerde interviews
- vragenlijstmethoden
- projectieve technieken
- indicatiestelling
- rapportage
Aan de methodiek, met behulp van de empirische cyclus en op basis van overlap tussen databronnen komen tot psychodiagnostische hypothesen, wordt gedurende de gehele cursus aandacht besteed. De literatuur bestrijkt de methodiek van de psychodiagnostiek, de theoretische achtergrond zoals die in de psychopathologie tot expressie komt en de diverse handleidingen van in de cursus gebruikte psychologische tests.
Na deze module is de cursist in staat om psychodiagnostisch onderzoek te doen met het kwaliteitsniveau dat binnen het werk van de GZ-psycholoog verwacht mag worden. De cursist heeft academisch verantwoord leren denken en systematisch leren handelen op het terrein van de psychologische diagnostiek en indicatiestelling. De cursist kan zelfstandig werken met de verschillende manieren om data te verzamelen: onderzoeksgesprekken, observatie en diverse psychologische tests. De cursist kan de resultaten van psychologische diagnostiek integreren in een psychologisch onderzoeksverslag.
Voor het volgen van deze module dient de cursist vertrouwd te zijn met psychologische kennis op het niveau van de masteropleiding klinische psychologie en te voldoen aan de eisen zoals die in een LOGO-verklaring zijn omschreven. Let op: er worden voorlopig geen nieuwe cursusdata gepland (02/12/2019).