Psychodiagnostiek en psychotherapie worden in beginsel volledig vergoed vanuit de zorgverzekering (basispakket), mits u bent verwezen door uw huisarts. Er is geen beperking aan het aantal therapiegesprekken dat vergoed wordt. Onder “Behandeltarieven en ‘No show'” kunt u vinden wat de tarieven zijn, zoals bepaald door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Vergoeding
Geen contracten met zorgverzekeraars
Lange tijd hebben wij gewerkt met contracten met alle zorgverzekeraars. Hierin is sinds 1 januari 2016 iets veranderd: wij hebben besloten te stoppen met het afsluiten van contracten met zorgverzekeraars. De reden daarvoor is dat wij ons niet langer kunnen vinden in de voorwaarden van deze contracten. Contracten schreven ons in toenemende mate voor wat we moeten doen en laten en dat conflicteert regelmatig met de professionele standaarden in ons vak. Meer informatie over onze bezwaren en zorgen over de GGZ is te vinden op Contractvrije Psycholoog, een informatiesite van psychologen werkzaam in de GGZ die niet gebonden willen worden door de macht die de zorgverzekeraar wil opleggen in contracten. Heeft u een zogenaamde restitutiepolis, dan wordt onze zorg in de regel volledig vergoed. Met een naturapolis in de regel minimaal 70%.
Behandeltarieven en "No show"
Vanaf 1 januari 2022 wordt het zorgprestatiemodel ingevoerd. In dit nieuwe model worden behandelingen niet meer als traject afgerekend, maar als losse zorgprestaties waarbij het type en de duur van het consult het tarief bepalen. Wij gaan uit van de tijd die in de agenda is gepland. Wilt u weten wat er voor u verandert lees dan hier verder. Wilt u meer weten over het zorgprestatiemodel dan vindt u hier de patiëntenfolder.
De tarieven voor onze behandelingen zijn gebaseerd op de door de NZa vastgestelde normbedragen. U kunt deze hier vinden (setting: ambulant – kwaliteitsstatuur sectie II). De nota wordt direct aan u als cliënt verstuurd; u kunt de nota indienen bij uw verzekeraar. Uiteraard bieden we u de gelegenheid te betalen wanneer u de vergoeding van de verzekeraar hebt ontvangen. Wanneer uw verzekering niet het volledige NZa-tarief vergoedt, treffen wij met u voorafgaand aan de behandeling een betalingsregeling. De te verwachten eigen bijdrage aan de behandeling zal bij u per sessie in rekening worden gebracht. Dit om te voorkomen dat u achteraf voor hoge kosten komt te staan.
Meer over tarieven Overig Zorgproduct (OZP) en tarieven voor zelfbetalers vindt u hier.
Bij het niet verschijnen op een afspraak of wanneer minder dan 24 uur van tevoren wordt afgezegd wordt de gereserveerde tijd niet langer door de zorgverzekeraar vergoed. Daarom brengen wij in die gevallen een tegemoetkoming in de kosten in rekening. Vanaf 1 januari 2014 is dit een bedrag van € 50,-. Een in het weekend op het antwoordapparaat ingesproken annulering telt, evenals een e-mail, als een tijdige annulering, mits méér dan 24 uur van tevoren ingesproken/verstuurd.
Voor betalingsvoorwaarden zie hier.
Keuze zorgverzekering
Aan het einde van ieder jaar kan steeds een nieuwe verzekeringspolis gekozen worden. Mocht u willen overstappen, dan is het goed twee data in de gaten te houden: vóór 1 januari dient u uw huidige verzekering te hebben opgezegd en voor 1 februari van datzelfde jaar moet een nieuwe verzekeraar zijn gekozen. Voor het eventueel kiezen van een nieuwe verzekering kan gebruik gemaakt worden van het overzicht van Contractvrije Psycholoog; daar vindt u de Volledige Restitutiepolissen en de bijbehorende maandpremie. Aan de overzichten kunnen geen rechten worden ontleend.
Wachttijden
Wij nemen op dit moment GEEN nieuwe aanmeldingen meer in behandeling vanwege té lange wachttijden (02-10-2024)
De aanmeldingswachttijd (wachttijd van het moment van eerste contact met ons voor een afspraak en de datum dat de intake plaatsvindt) bedraagt minimaal X maanden (zie bovenstaande). Wij plaatsen u op de wachtlijst zodra de verwijzing van de huisarts én het aanmeldformulier bij ons binnen zijn. Er is geen behandelingswachttijd (wachttijd van het moment van intake tot start behandeling). Wachttijd is onafhankelijk van waar u verzekerd bent. Laatste actualisatie van de getoonde wachttijden: 02-10-2024.
Klachtenregeling
Wij houden ons aan de beroepscodes van NIP, LVVP en NVP. Als u niet tevreden bent over ons en/of onze zorg, nodigen we u uit daarover met ons te praten om samen tot een oplossing te komen. Mocht u ontevreden zijn over de afhandeling, dan kunt u overwegen een klacht in te dienen. Hoe dat in zijn werk gaat vindt u hier op de website van de LVVP.